• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Методична скарбничка

Особистісне зростання вчителя

Психолого – педагогічний семінар - практикум

Мета: ознайомлення вчителів з формами та методами інтерактивної взаємодії, сприяння мотивації вчителя до самовдосконалення у різноманітних сферах життя, створення позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі шляхом актуалізації установки вчителя на цінність самореалізації у своїй професії.

Кількість осіб: 25—30.

Час проведення: 45 – 50 хвилин.

Матеріали: липкий папір для приміток; картинки із зображенням ситуацій у спілкуванні вчителя з учнями, з учителем, з представником адміністрації, де написане висловлювання однієї людини, реакція іншої в діалозі залишається відкритою; картки з написами умовних сфер життя (беруть 5 сфер, хоч можна виділити більше), картки презентації висловів для реклами професії вчителя, різнокольорові квадратики для розподілу людей за групами (5 кольорів для п'яти груп по 5—6 осіб). На кожному з п'яти столів — квадратик певного кольору, ручки, маркери. На столі ведучого або асистента ведучого скотч і ножиці для кріплення карток із відповідями кожної групи на дошку.

План:

1. Збір учасників.

2. Відкриття семінару.

3. Розподіл учасників на групи.

4. Актуалізація правил роботи у групах.

5. Робота в групах. Вправа «Очікування від семінару».

6. Вправа «Особистісне зростання вчителя».

7. Анкета «Фактори особистісного зростання педагога»

8. Вправа «Реклама професії вчителя».

9. Підсумки семінару.

10. Завершальна вправа «Тепло наших рук»

Хід роботи

1. Збір учасників (10 хв).

2. Відкриття семінару(5—7 хв).

Ознайомлення з темою та планом семінару-практикуму. Слово психолога про поняття особистісного зростання і його специфіку у професії вчителя.

Особистісне зростання – це не тільки зростання яких-небудь знань, освоєння якої-небудь діяльності, тим більше суспільно-корисної, формування стійкої системи ціннісних орієнтацій, формування активної життєвої позиції, але й розвиток здібності творити нові форми громадського життя, освоєння образу ідеального дорослого.

Головний психологічний зміст особистісного зростання – знаходження себе й свого життєвого шляху, само актуалізація.

3. Розподіл учасників на групи з метою актуалізації досвіду інтер­активної взаємодії.

Ведучий або асистент перед входом до кабінету пропонує кожному учаснику витягти з коробки квадратик певного кольору, сісти за стіл, де лежатиме такий самий квадратик (2—5 хв).

4. Актуалізація правил роботи у групах (5 хв).

5. Робота в групах. Вправа «Очікування від семінару» (5-7 хв.).

Ведучий. Нашу психологічну та педагогічну роботу можна уявити як мальовничий та різноманітний прикарпатський ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити з колегами вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.

Тож уявімо собі, що ми вийшли на одну з численних галявин, де на грунті наших завдань та очікувань виростають барвисті квіти професій­ного досвіду. Адже вчитель — це, насамперед, той, хто завжди вчиться. Тож прошу кожного з вас записати ваші очікування від сьогоднішнього семінару й визначитися, хто з групи їх репрезентує. Представники груп по черзі ознайомлюють учасників з очікуваннями від семінару. Підсумки фіксують на дошці.

Мета вправи: налаштовування на групову взаємодію та актуалізація особистісної мотивації до участі у семінарі. Установка на фіксацію та аналіз отриманого на семінарі досвіду.

6. Вправа «Особистісне зростання учителя» (20—30 хв).

Кожна група отримує завдання скласти невеличку програму особистісного зростання вчителя за однією з п'яти умовних сфер життє­діяльності людини: духовною, фізичною, емоційною, інтелектуальною, соціальною. Представники груп репрезентують думку групи щодо реалізації вчителя у певній сфері. (Ведучий пропонує вибрати картки навмання, перевернувши їх зворотною стороною.)

Після презентації картки з нотатками вивішують на дошку

Розвиток інтелектуальної сфери (обізнаність, фаховість, розумова активність, пізнавальні здібності)

1. Найвразливіші місця в інтелектуальній сфері життя вчителя.

2. Для чого вчителю необхідно постійно поглиблювати професійні знання та загальну обізнаність? Що це дає його особистості?

3. Що вчителю бажано робити систематично для розвитку інтелекту­альної сфери (крім ознайомлення з фаховою літературою)?

Розвиток емоційної сфери

1. Негативні емоції, які відчуває вчитель майже щодня.

2. Що означає для вчителя бути «молодим душею»?

3. Які емоції вчителя сприяють гармонійному сприйняттю світу? Як учитель може допомогти собі частіше відчувати ці емоції?

Розвиток фізичної сфери (здоров'я, фізична культура, нервова система)

1. Що з фізичної сфери зазнає найбільшого впливу, навантаження під час педагогічної діяльності? Чому?

2. Чим бажано займатися вчителю для покращення здоров'я?

3. Чим корисний розвиток фізичної сфери для професійної та особистісної реалізації вчителя?

Розвиток духовної сфери

1.Внутрішні та зовнішні причини появи у вчителів станів апатії, тривожності, агресії.

2. Як духовність може допомогти вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій?

3. Що бажано робити вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій ?

Розвиток соціальної взаємодії (вміння конструктивно спілкуватися)

1. Як позначається робота у школі на спілкуванні з людьми за її межами?

2. Найголовніші, на вашу думку, критерії ефективності взаємодії в системах:

• «вчитель — вчитель»;

• «вчитель — учень»;

• «вчитель — керівник».

3. Які найважливіші риси необхідні вчителю для створення робочої атмосфери на уроці?

4. Що позитивного в досвіді людського спілкування дає робота з дітьми?

7. Анкета «Фактори особистісного зростання педагога» (10 хв).

8. Вправа «Реклама професії вчителя» (10—15 хв).

Мета: установка на позитивний зміст реалізації людини як педагога, сприяння створенню доброзичливої, творчої, атмосфери в педагогічному колективі.

Учасники кожної групи рекламують професію вчителя. Після презентації думки групи щодо завдання картки з нотатками вивішують на дошку.

9. Підсумки семінару(10—20 хв).

Практичний психолог просить учасників звернути увагу на дошку, де «на ґрунті наших очікувань, виросли різноманітні та різнобарвні квіти досвіду сьогоднішньої взаємодії».

Психолог просить висловитися учасників щодо реалізації їхніх очікувань від семінару (дати час групі на обговорення).

10. Завершальна вправа «Тепло наших рук»

Учасникам пропонують перед виходом стати в коло, взятися за руки і передати «посмішку колу»

Кiлькiсть переглядiв: 299

Коментарi